donderdag 18 juli 2013

Van de U.S.A. naar de K.S.A.

Beste allemaal,

Ondertussen alweer twee weken weg uit Nederland en daarom wil ik deze blog weer vervolgen. Dit keer niet vanuit de U.S.A., maar vanuit de K.S.A. oftewel: Kingdom of Saudi Arabia. Om precies te zijn: Riyadh - de hoofdstad van het koninkrijk. In de metropool wonen 6.8 miljoen inwoners. Hier doe ik een traineeship bij het Duitse bedrijf Fraport. Dit is zeg maar de Schiphol groep zoals we die in Amsterdam kennen, maar dan van Frankfurt airport. Het bedrijf verkoopt zijn expertise om buitenlandse luchthavens te professionaliseren. Zo ook hier in Riyadh. 


 Op de luchthaven (King Khaled International Airport) werk ik van zondag tot en met donderdag. Want het weekend is hier op vrijdag en zaterdag. Met de trainees (vijf uit Duitsland en één uit Oostenrijk) wonen we in een compound. We worden elke morgen opgehaald en aan het eind van de dag weer thuis gebracht. Zelf rijden is hier niet zo verstandig, de Saoedisch zijn echte wegpiraten! Daarnaast ben ik nog nooit in een land geweest met zo'n constant klimaat! Het is hier al twee weken lang, elke dag, 44 graden Celsius. Gelukkig is er overal airco en hebben we een zwembad in het compound! 

Op de vlucht naar Riyadh had ik een overstap van dertien uur in Dubai. Uiteraard heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om de stad alvast te verkennen. What can I say? Het is een absurde stad en bijzonder om er te zijn (wat een rijkdom). Onze volgende trip is op 11 augustus naar Koeweit. "Helaas" verloopt mijn visum tussendoor want ik moet elke dertig dagen Saoedi-Arabië uit :). Dus volgend weekend vlieg ik weer naar Dubai voor drie dagen. Zwaar leven!

Een aantal bijzondere Saoedische regels: 
-Mannen moeten knieën en schouders bedekken op straat
-Vrouwen mogen niet autorijden
-Vrouwen moeten een abaja dragen op straat
-Gescheiden samenleving op basis van geslacht (aparte secties in restaurant e.d.)
-Beperkt fotograferen (daarom geen uitgebreid fotoalbum dit keer)

Vorige week waren we op de Franse ambassade om la fête nationale te vieren. Binnen de muren van de ambassade gelden de Saoedische regels niet. De muziek was hard, vrouwen droegen geen abaja en er was wijn en bier. En dit tijdens de ramadan. Een periode waarin je zelfs opgepakt kan worden als je met eten of drinken over straat loopt! 

Tijd speelt voor de Saoedies geen rol. Afspraken worden vooral gemaakt onder het mom van insha'allah- als god het wil. Wij zijn goed op de hoogte van alle regels en er is dan ook prima mee te leven. Al met al een erg bijzondere kans, vooral omdat je als buitenlander Saoedi-Arabië bijna niet binnenkomt. Ik wil Rik en Marjan nogmaals bedanken voor hun hulp met mijn visumaanvraag :) Leuk dat jullie weer mee lezen en geniet van jullie zomervakantie! 

Ma sa-la-ma
Ik heb nog maar weinig foto's gemaakt.
Klik op de onderstaande foto om naar het fotoalbum te gaan:

1 opmerking:

  1. Ha Nick! Wat een wereld zeg.. Heel bijzonder om dat mee te maken. Volgens mij vermaak jij je wel daar, ondanks alles vreemde regeltjes en het alcoholverbod;-) geniet lekker verder daar! Groetjes vanuit het zonnige Frankrijk! X Anneloes

    BeantwoordenVerwijderen