dinsdag 29 mei 2012

Cityhopper

Beste lezers!

Nog één nachtje in de Verenigde Staten en dan ga ik weer naar Nederland. De laatste week is voorbij gevlogen (ook omdat deze vrij intensief was). Op dinsdag nam ik afscheid van mijn ouders op LAX airport. Onze taxi naar het vliegveld was een limousine en we sloten de leuke weken dus in stijl af! Mijn ouders zijn ondertussen weer in Nederland. Ap hield er wel een flinke jetlag op na! Eventjes dacht ik ook in Nederland te zijn geland... Vanuit een warm L.A. (30 graden en zon) naar het regenachtige en koude (18 graden) Seattle bleek een flinke omschakeling te zijn.

In Seattle ben ik naar de Space Needle, Chinatown, 's werelds eerste Starbucks en the market geweest. Verder heb ik er een bezoek gebracht aan het grootste gebouw (kwa inhoud) ter wereld. Ik heb het over de 'Boeing Factory' (eigenlijk the main reason voor mij om naar Seattle te komen). Erg indrukwekkend om te zien. Boeing werkt momenteel aan de introductie van twee nieuwe vliegtuigen. De hypermoderne Boeing 787 en de verlengde versie van de Boeing 747, de Boeing 747-8. De nummer zes van de passagiersversie 747-800 stond pas op de productielijn. Daarnaast produceert Boeing de 777, 767 en militaire vliegtuigen in Seattle.



Toronto stond als volgende stad op het lijstje. Temperatuur weer gewoon 30 graden. Ik zou hier slechts één nachtje blijven. Om deze reden besloot ik om hardlopend de stad door te gaan. Zo heb ik toch veel kunnen zien in een kort tijdsbestek. Toronto is zeker één van de mooiere steden! Aardige mensen en ook toffe gasten in het hostel. Vanuit Toronto ben ik door gereisd naar de Niagara Falls. Deze watervallen zijn heel mooi om te zien, vooral als je aan de Canadese zijde bent. Niagara downtown is trouwens echt verschrikkelijk. Het lijkt wel een kermis daar!

Vanuit Niagara ben ik naar Buffalo airport gegaan (vliegveld in de VS). Van Buffalo vloog ik naar Washington DC. Ik zou hier anderhalve dag blijven. Het was ook hier zweten geblazen, wederom 30 graden. Vanaf het Capitool tot aan het Washington memorial zijn aan weerszijden alleen maar Musea. Zo heb ik hier het National Air and Space Museum bezocht. Uiteraard heb ik ook even het Witte Huis bekeken. Er is enorm veel politie op de been in de hoofdstad!

De laatste bestemming is New York. Ik zit in hartje Manhattan en heb ook hier genoeg gezien. O.a. het 9/11 memorial, Rockefeller center, Wall st., Brooklyn Bridge, Vrijheidsbeeld, Hellskitchen, Chinatown, Times Square en Empire State Building. Vooral het 9/11 memorial is bijzonder. Het is echt een toeristische hotspot geworden en toeristen staan dan ook breedlachend te fotograferen op een plek waar 3000 mensen de dood hebben gevonden. Daarnaast wordt er hard gewerkt aan de nieuwe torens die ondertussen alweer hoger zijn als de Empire State. De eerste dag heb ik downtown Manhattan gedaan. De tweede dag uptown, ik hield zelfs nog tijd over om te shoppen. Dit deed ik in het grootste retailgebouw ter wereld onder name van Macys. Ook heb ik nog met een vriend van Creighton afgesproken om te eten en de stad in te gaan.



Morgenvroeg ga ik nog even hardlopen in Central Park. Vervolgens pak ik mijn koffers en vlieg ik met het grootste passagiersvliegtuig richting Europa. En vanaf dan zal alles weer klein zijn! Met de A380 vlieg ik van JFK naar Frankfurt. Donderdag kom ik vervolgens in Amsterdam aan. Ik heb veel zin om iedereen weer te zien en om weer naar huis te gaan. Donderdagavond ga ik gelijk met een aantal vrienden in Groningen stappen. Dit was mijn laatste blog en de foto's zijn ook weer bijgewerkt. Ik kan na vijf maanden concluderen dat ik dit voor geen goud heb willen missen! Hartstikke bedankt voor de vele reacties, emails en kaartjes die jullie de oceaan hebben overgestuurd! Ik hoop jullie allemaal snel weer te zien!

Over and out!

Nick vanuit Manhattan, New York.

1 opmerking: