maandag 21 mei 2012

California!

Beste volgers,

De afgelopen twee weken zijn voorbij gevlogen en ondertussen is de cirkel in Californië alweer rond. We zijn weer terug in Los Angeles. Het was een reis vol natuurlijke (Yosemite National Park) en onnatuurlijke (Las Vegas) hoogtepunten! Morgen vliegen mijn ouders weer met de KLM naar het toch wel vrij zonnige Nederland (10+ uur vliegen!). En ik vlieg in 2,5 uur naar het Noorden van de VS, naar de stad Seattle.

Vanuit Las Vegas reden we door Death Valley naar Bishop. Het was 42 graden in Death Valley (valt nog mee) en gelukkig deed de airco goed zijn werk. We maakten de nodige stops bij de ‘vista points’ om te genieten van de alsmaar veranderende landschappen. De volgende dag reden we door het Yosemite Park in de sneeuw!! Ook dit park was erg mooi en we schoten onze fotocamera’s weer vol. Sacramento was de eerstvolgende grote stad die weer op de route lag. We trokken één dag uit om deze stad te bekijken en dit was ook zeker de moeite waard. Het oude centrum is typisch Amerikaans en het was een erg mooie stad. Helaas ging de camera van Ap wel kapot! De foto’s bleven gelukkig bespaard en de volgende dag kochten we meteen een nieuwe.

Dit deden we op de weg naar ‘The Bay Area’ -San Francisco. Het was circa twee uur rijden en zo’n 15 graden kouder – lange broeken weer! We zouden drie dagen in deze stad blijven en gebruikten de shuttlebus om naar downtown te komen. We zagen o.a. Chinatown, Fisherman’s Wharf, Golden Gate Bridge, Russian Hill en Telegraph Hill. Al met al toch wel de mooiste stad van de hele reis (hoewel een vergelijking met L.A. en Las Vegas bijna niet mogelijk is). We vonden een erg goed restaurant in Chinatown waar we meermalig uiteten zijn gegaan.

Vanaf San Francisco stond nog de mooie kustroute terug naar L.A. op de planning – Highway 1. Deze route was toch wel net zo mooi als de nationale parken. Het was een erg afwisselende kust met veel bochten en een prima begaanbare weg. We spotten een aantal aparte dieren en ook stranden vol met zeeleeuwen. Des te zuidelijker kwamen des te meer zon we kregen. In Santa Barbara vond dan ook onze doop in de Pacific Ocean plaats (m.u.v. Rikje die op het strand bleef!). De volgende dag hebben we nogmaals in de (vrij koude) oceaan gezwommen, ditmaal op Malibu Beach. Erg mooie stranden en een mooie ruige zee.

We zijn sinds ons eerste bezoekje aan L.A. vele mijlen verder, Ap is vele kilo’s verder en we kunnen erg mooi terugblikken op deze reis. Gisteren zijn we nog naar Venice Beach in L.A. geweest. Vervolgens zijn we doorgereden naar onze camping die aan het strand en onder de uitvliegroute van LAX ligt. Wetende dat we over twee dagen weer op LAX staan – brengen we onze laatste nacht door in Long Beach. Dit deel ligt in het zuiden van L.A. en zoals de naam al verraad weer lekker aan het strand. We kunnen hier rustig onze koffers inpakken en de camper op orde brengen. Deze leveren we morgen in bij het camperverhuurbedrijf en vandaar uit gaan we met de taxi naar het vliegveld. Voor mij staan Seattle, Toronto, Niagara, Washington en New York nog op de planning. Donderdag 31 mei ben ik weer in Nederland. Ik zal proberen om nog één update te geven vanuit de VS!

(Foto's volgen snel)

Tot horens/ziens!
Ap, Rikje en Nick vanuit Long Beach, L.A.