donderdag 12 januari 2012

The windy city and my first week at Creighton.

Even een momentje van rust, tijd om mijn blog te updaten dus!

Afgelopen vrijdag ben ik op het vliegtuig gestapt naar de Vereningde Staten! Mijn ouders en zussen waren in alle vroegte mee naar Schiphol om mij uit te zwaaien. We waren ruim op tijd voor mijn vlucht en ik werd nog even verwend met cadeau's. Een sleutelhanger voorzien van digitale foto's, een leesboek (in reisformaat) en ik kreeg een cadeau voor in het vliegtuig mee. Dit laatste cadeau bleek een kussensloop met foto en teksten te zijn (zie foto's rechtsboven). 

Mijn vlucht ging vlekkeloos en om 13:15 zijn we geland in Chicago. De controles om het land in te komen bleken voor mij mee te vallen. Het was even zoeken om de metro te vinden omdat de terminals in Chicago zijn verbonden middels treinen. Gelukkig zijn de Amerikanen hier erg behulpzaam! In de trein realiseerde ik me dat de meeste verwachtingen/vooroordelen waar bleken te zijn. Veel dikke mensen, grote auto's, ghetto's... 

Het hotel was netjes en gelegen aan south michigan avenue, nabij millenium park. Vrijdagavond ben ik gelijk bij de MacDonalds een bigmac gaan eten. Deze is hier drie keer zo goedkoop als in Nederland, niet zo gek dus dat iedereen zo dik is! Daarna ben ik nog tussen alle wolkenkrabbers gaan lopen. Vervolgens op tijd naar bed om de volgende dag nog iets waard te zijn. Op zaterdag heb ik veel dingen gezien: millenium park, john hancock tower, trump tower, navy pier en de willis tower (hoogste toren van de VS). Het is een erg mooie stad, wel erg veel geldschooiers op straat!

Op zondag ben ik van Chicago naar Omaha gevlogen, dit was een dik uur vliegen. Mijn study abroad coordinator (Heather) heeft mij van het vliegveld opgehaald. Mijn kamergenoot was zojuist wakker geworden toen we binnen kwamen. Hij heet John Kim en hij komt oorspronkelijk uit Zuid-Korea. Daarnaast woonde hij twaalf jaar in Hawaii. Hij zit hier al een tijd op school en kan me alles uitleggen. Gelukkig heeft hij hier al veel vrienden en zorgt hij ervoor dat ik onder de mensen kom. 

We zijn die avond gelijk samen gaan eten op de old market. Dit is een plek waar veel restaurants aan gelegen zijn. De volgende dag begon mijn oriëntatieprogramma. Hier komen alle studenten uit het buitenland die dit semester voor het eerst op Creighton zijn. We waren met zijn zeven (uit landen als: Litouwen, Bukina Faso, Saudi Arabië en Zuid-Korea). Deze dag bestond vooral uit presentaties en voorlichting. Soyoung heb ik ontmoet tijdens de orientatie, een Koreaanse meid, met haar trek ik erg veel op. We zijn 's avond met zijn zessen (Soyoung en vier Amerikanen) gaan eten bij een Pizzaranch in Iowa. Daarna heb ik voor het eerst beerpong gespeeld! John en ik waren niet erg goed, we trainen nu elke dag.

De volgende dag bestond wederom uit oriëntatie. We zijn naar o.a. naar Walmart geweest, een mega winkel waar ze werkelijk alles hebben. In de avond zijn we naar de basketbalwedstrijd geweest van de 'Blue Jays', ons school elftal. Woensdag heb ik mijn eerste lessen gevolgd: Tennis en Interpersonal Communication. In de avond zijn we gaan eten met Soyoung, John, een amerikaan, een japanner en een gast uit saudi arabië. Vandaag heb ik wederom lessen gevolgd: Asian Studies en Global Marketing. We zijn zojuist weer wezen eten met heel wat mensen.

Het eten op campus smaakt erg goed en er is enorm veel keus. Je kunt zoveel eten en drinken als je wilt, denk aan het all inclusive principe ;). Het ontmoeten van mensen gaat erg makkelijk, dit is simpelweg heel anders als in Europa. Er zijn hier weinig tot geen Europeanen, ik ga vooral om met Amerikanen en Aziaten. Het weer was tot gister heel lekker (15 graden, strak blauw), nu is het compleet omgeslagen (-10 graden en sneeuw!). Maar goed, ik mag niet klagen. Alles is hier enorm goed geregeld en ik heb het super naar mijn zin. We zijn voor vanavond uitgenodigd bij Matt, een Amerikaan die in een gebouw aan de overkant van de straat woont. De Amerikanen komen niet alleen uit Omaha. Ze komen werkelijk uit alle uithoeken van de VS ingevlogen.

Zo, that's about it. Ik ga nog even genieten van mijn vrije uurtje. Als jullie vragen hebben of als je wilt reageren, dan kan dat hieronder! Foto's zijn rechtsboven te vinden (klik op één van de foto's). Laat mij ook weten hoe het met jullie gaat (Mail, Facebook...)! Bye bye, take care all!

13 opmerkingen:

  1. Hey Nick,
    Wat leuk om je op deze manier te kunnen volgen! Zo te lezen vermaak je je daar al prima, super dat je al zo snel zoveel leuke contacten hebt, wel belangrijk toch wanneer je zover van huis bent.
    Succes met de studie en al het andere wat je daarnaast doet. We kijken uit naar je volgende bericht, je schrijft leuk!
    Lieve groet John, Carola, Bo Ping en Zheng

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heeee broertje,

    Wat leuk weer een verhaal! Klinkt inderdaad heel goed :) Hopelijk bevalt de studie ook.. Leuk ook die foto's! Geniet er nog heel veel van en laat maar snel weer wat van je horen (en foto's :)).

    Dikke kus van je zus (Leonie)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hee jongen!

    Als ik dat zo allemaal lees, vermaak je je prima daar in Omaha. Grappig dat de vooroordelen over Amerikanen toch allemaal redelijk waar blijken te zijn. En ook meteen aan de Beerpong. Ik verwacht alleen wel minimaal 1 foto van jou vol in actie tijdens Beerpong. ;)

    Hier in Dalfsen gaat het ook allemaal zijn gangetje, de kroegopkomst is alleen wel dramatisch gedaald sinds jij in Amerika zit en Robin en Alex nog op Curaçao verblijven.

    We houden contact via Whatsapp en dergelijke. Geniet ervan daar en fijn weekend!

    Groetjes,

    Marc

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anneke Zomerdijk14 januari 2012 om 10:05

    Hey Nick,

    Leuk om je verhalen te lezen! Wat heb je het daar naar je zin! Heel ander leven dan wat je in Nederland gewend bent.
    En wat leuk dat je al zoveel vrienden (en vriendinnen) daar hebt opgedaan.
    Ik ga je verhalen volgen! Heel veel plezier en succes gewenst!

    Groetjes Anneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hè Nick je schrijft leuke verhalen, we kunnen het ons zo voorstellen. Maar fijn dat je zo geniet en zo goede contacten hebt.
    Succes met je studie want daar gaat het uiteindelijk om maar blijf vooral genieten!!

    groeten Jorick, Merijn, Roy en Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heej onze lieve Nick,14 januari 2012 om 14:53

    Heej onze lieve Nick,

    Het is al weer ruim een week geleden dat we je uitzwaaiden. Wat is er in die week veel voor jou gebeurd. We vinden het leuk dat je het in Omaha super naar je zin hebt. Je bent al heel snel enthousiast over deze nieuwe fase in je leven. Je roomy moet wel wat meer spaghetti eten dan wordt ook hij w.s. wel wat langer want jullie hebben een behoorlijk lengteverschil!!! ha ..ha.. ha.... Een leuke ,,roomy" kan je heel veel plezier mee beleven.
    Hopelijk bevalt het studeren je ook goed. Het skypen van de week was erg leuk. Het is met name in het weekend wel stil in huis hoor maar we wennen wel snel. Maak er een mooie tijd van.

    Liefs pap en mam.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hans, Willemien en de rest15 januari 2012 om 08:47

    Hoi Nick,

    Leuk om te horen dat het zo goed gaat daar en dat je zo snel je draai hebt gevonden. Kans is natuurlijk dat je het zo leuk gaat vinden dat je nooit naar het kikkerlandje terugkeert. Bij ons ook alles goed, Fleur is vorige week nog kringkampioen springen geworden, 4-5 februari gaat ze op voor het Overijssels kampioenschap. Gisteravond nog uit eten geweest met Oma RS en Oma Platenkamp en Oom Henk Klumper. Toen we Oma RS weer naar huis terugbrachten heb ik de postbus nog geleegd en wat denk je, jou kaart was aangekomen.

    Dit is weer een fantastische ervaring om nooit te vergeten, geniet er maar veel van en af en toe ook leren.

    Veel succes , we blijven je volgen.

    Hans, Willemien, Jolijn, Merel, Fleur, Sam en Neuf

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha Nick!

    Ik heb je debuut in beerpong inmiddels op youtube gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=Coctj-3Yzic Nog even oefenen, jongen!

    Groet,

    Sander

    BeantwoordenVerwijderen
  9. de Middelveentjes17 januari 2012 om 04:37

    Nick,
    Geweldig dat je het daar zo naar je zin hebt!
    Wouter laat ons wel eens mooie foto's zien van grote gebouwen etc die jij hebt stuurt. Geweldige ervaring!
    We kijken al uit naar je volgende blog!
    Groeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Nick,
    Leuke belevenissen heb je in je mooi geschreven verhaal staan. Of het studie onderdeel tennis jou ook werkelijk beter maakt in die sport beoordelen we hier in Nederland bij terugkomst.
    Groetjes Gerrit Z.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Nick,
    Hartstikke leuk om jou op deze manier in Amerika te volgen. Zijn de milkshakes bij de Mc Donalds in the States net zo lekker, en drie keer zo groot als in Nederland?
    Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt.
    Veel succes met jouw studie!

    Groeten, René, Ria, Jeroen en Thomas

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Nick!

    Super, weer een verhaal. Klinkt alsof je het (nu al!) prima naar je zin hebt! En bij jou kunnen er nog wel wat Big Mac's bij dus leef je uit zou ik zeggen;-) Wat een weersomslag overigens, van 15 naar -10?!

    Die lessen klinken ook niet verkeerd (tennis als les, hmm ik ben in het verkeerde land geboren).

    Heel veel plezier nog daar, ik zie het volgende verhaal wel weer verschijnen!

    Groetjes Marije

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Anneloes Zomerdijk19 januari 2012 om 03:52

    Hoi Nick!

    Zozo, dat klinkt goed!! Volgens mij ben jij zeer snel ingeburgerd daar!;) En je wordt vaste klant bij de Mac gok ik?

    Nou, geniet mooi verder daar, have fun!

    Groetjes, Anneloes

    BeantwoordenVerwijderen